Panimoliitto: Kesä on alan kuuma sesonki

OLUTVERKKO - uutisia ja tietoa oluesta

– Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten kesäkuukausien muodostaman vuosineljänneksen juomamyynti on arviolta kolmannes koko vuoden myynnistä, toimitusjohtaja Elina Ussa kertoo. – Kesällä juomamyyntiä edistävät lämmin sää ja monenlaiset kesän juhlat. Poikkeuksellisen pitkään jatkuva helle vauhdittaa yleensä enemmän virvoitusjuomien ja kivennäisvesien kuin alkoholia sisältävien juomien myyntiä.

Olut on ennen muuta saunajuoma

Oluen asema kesän sauna- ja seurustelujuomana on vahva. Kesäkuussa olutta myydään noin kaksinkertainen määrä tammikuuhun verrattuna. 95 prosenttia suomalaisista on sitä mieltä, että olut sopii parhaiten juuri saunajuomaksi ja yli 70 prosenttia sanoo nauttivansa olutta myös ruoka- ja seurustelujuomana.

Pohjoismaisen alkoholitilaston mukaan suomalainen nauttii oluensa kolmosoluen vahvuisena (keskimäärin 4,6 til-%). Oluen kokonaiskulutus henkeä kohti oli viime vuonna arviolta 84,5 litraa. Luku sisältää sekä kotimaassa myydyt alkoholittomat ja ykkösoluet että yksityisenä matkustajatuontina tuodut oluet.

Siideriä nautitaan kesällä paitsi sellaisenaan myös alkumaljoina ja boolissa. Kesän helteillä maistuu myös raikas alkoholiton siideri. Suomalaiset joivat viime vuonna siideriä 8,8 litraa henkeä kohti, kun mukaan lasketaan…

View original post 113 more words

Advertisements

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: